ماتادورهای با احساس

اسپانیا کشوری اروپایی است که از جنبه های مختلف، یکی از بهترین و متفاوت ترین کشورهای این قاره سبز محسوب می شود. موقعیت جغرافیایی، امکانات شهری، آداب و رسوم غذایی و فوتبال، این کشور را متمایز کرده است. اسپانیا، کشوری دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی است. همچنین یک کشور صنعتی و توسعه‌یافته و یکی از کشورهای مطرح دنیا در زمینه تولید ناخالص ملی است و استانداردهای بالای زندگی را داراست. عشق مردم این کشور به فوتبال آن چنان با آن ها عجین شده است که در ذهن و فکر آن ها ریشه دوانده است. این کشور، معتبرترین و بهترین لیگ فوتبال جهان، یعنی «لالیگا» را داریم و تیم ملی فوتبال این کشور که سابقه قهرمانی یورو ۱۹۶۴، یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و یورو ۲۰۱۲ را دارد، یکی از شش تیم برتر ملی فوتبال دنیا به شمار می رود. تیم ملی فوتبال این کشور، به «خشم سرخ» شهرت دارد. احتمالا شما هم داستان های زیادی در مورد روابط خشک و غیر دوستانه اروپایی ها شنیده باشید. اما اسپانیایی ها به کلی از این قائده مستثنی هستند. سبک زندگی شاد مردم اسپانیا و رفتار دوستانه آن ها، یکی از دلایل سفر توریستی سالانه 50 میلیون گردشگر به این کشور است. شما با ورود به کشوری که رتبه دوم امید به زندگی را در سال 2017 از آن خود کرده است، نوع دیگری از زندگی را در مقایسه با دیگر کشورهای اروپا تجربه خواهید کرد. اما جذاب ترین و پر طرفدارترین آداب و رسوم اسپانیایی ها چیست؟ نزدیک شدن به بازی های جام جهانی روسیه و هم گروه شدن تیم ملی کشورمان با تیم ملی اسپانیا، بهانه ای است تا با سبک زندگی و سنت های مردم این کشور اروپایی آشنا شویم. اگر برای شما هم اسپانیا، کشوری پر از جاذبه و رمز و راز های ناشناخته است، با پرونده امروز زندگی سلام همراه شوید.
 
  کشوری، دستخوش بحران مالی

اسپانیا کشوری با حکومت پادشاهی و از اعضای جدی اتحادیه اروپاست که مرزش با کشور پرتغال، طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. شهرهای بزرگ اسپانیا به ترتیب مادرید، بارسلونا، والنسیا و البته حدود 15 شهر دیگر است و براساس سرشماری در سال 2016، جمعیت این کشور به 50 میلیون نفر رسیده. اسپانیا در دهه 90 میلادی، شاهد رشد اقتصادی خوبی بود اما با انتخاب یورو به جای پزوتا در آغاز قرن جدید، اقتصاد اسپانیا شاهد بحران و رکود بی‌سابقه‌ای بود. تا پیش از این، اسپانیا از نظر کیفیت زندگی پس از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، بریتانیا و کره جنوبی در بین 10 کشور نخست جهان قرار داشت اما در سال‌های اخیر بی‌کاری به بزرگ ترین نگرانی جامعه اسپانیا تبدیل شده‌است. در عین حال کشاورزی، گردشگری، انرژی و ترابری، چهار منبع مهم درآمد اسپانیایی‌هاست.

   آشنایی با بازیکنان مشهور تیم ملی فوتبال اسپانیا

کم کم به روزهای جام جهانی نزدیک می شویم و تیم ملی فوتبال کشورمان قرار است روز 20 ژوئن 2018 (30 خرداد ماه 97) به مصاف تیم ملی اسپانیا، در ورزشگاه کازان آره نا برود.
سرخیو راموس فوق ستاره و کاپیتان ماتادورها است که گلزنی هایش در دقایق آخر باعث شده عبارت راموس تایم به افتخار او زبانزد فوتبالی ها شود. البته نباید ستاره هایی چون پپه رینا، جرارد پیکه، یوردی البا، دنی کارواخال، ناچو مونرئال، مارک بارترا، آلبرتو مورنو، داوید سیلوا، ایسکو، تیاگو آلکانترا، کوکه، مارکو آسنسیو، اسیر ایرامندی، سول نیگوئز، لوئیز آلبرتو، آندر هررا،پدرو رودریگز، سسک فابرگاس، آسپاس، سوسو، خوزه کایخون، جرارد دلوفئو،آریز آدوریز و ویتولو هم را دست کم گرفت. بازیکنانی که هم اکنون در بهترین تیم های دنیا بازی می کنند. قهرمان سه دوره جام ملت های اروپا و همین طور قهرمان جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هرچند با روزهای خوب گذشته اش فاصله زیادی دارد اما این را هم نباید فراموش کرد که بدون شکست وارد جام جهانی 2018 روسیه شد. اسپانیا در گروه «G» اروپا، با تیم های ایتالیا، آلبانی، مقدونیه و لیختن اشتاین هم گروه بود و توانست از 10 بازی، 28 امتیاز به دست آورد بدون شکست راهی جام جهانی 2018روسیه شود.

  زندگی شبانه، جذاب و پر هیاهو

اسپانیایی ها از آن دسته از ملت هایی هستند که عاشق مهمانی رفتن و مهمانی دادن هستند. زندگی شبانه در اسپانیا به خصوص در شهرهای «مادرید» و «بارسلون»، شهرت جهانی دارد. جالب این جاست که این شلوغی و زندگی شبانه پرهیاهو سن و سال نمی شناسند و برای هر قشر سنی، فعالیت ها و تفریحات مربوط به خودشان در شهر برقرار است. زندگی شبانه در این کشور آنقدر مرسوم است که اگر قبل از ساعت 10 شب به کافه ها سر بزنید، باید در تنهایی اوقات را سپری کنید!



   فستیوال ها و جشن های معروف اسپانیا

اسپانیا پر از فستیوال های مذهبی است. طبق رسوم قدیمی مردم، جشن های مذهبی شان را به صورت فستیوال های خیابانی و در کنار هم جشن می گیرند. عید پاک یا «کورپوس کریستی»، یکی از معروف ترین فستیوال های خیابانی مذهبی در اسپانیاست.
دو فستیوال مشهور غیر مذهبی هم، جشن گوجه فرنگی و جشن آزاد کردن گاوها در خیابان است. جشن گوجه فرنگی به دلیل اسراف مواد غذایی و جشن گاوبازی به خاطر آسیب زدن به حیوانات و خطرهایی که برای خود مردم دارد مورد انتقاد جدی است و به تازگی تا حدی تعدیل شده است. جشنواره های موسیقی از قبیل فلامینگو و جاز هم جزو جشن های شاد و پر طرفدار این کشور است.

  موسیقی فلامینگو در اسپانیا

فلامینگو بیش از آن که یک نوع موسیقی اسپانیایی به شمار رود، یکی از مشهور ترین رسوم و سنت های این کشور شناخته می شود. این سبک موسیقی تاکید زیادی روی ساز گیتار، آواز و ریتم دارد و بیشترین تاثیرش را از کولی های اسپانیایی گرفته است. موسیقی مسلمانان شمال آفریقا، موسیقی عربی و لاتین هم در شکل گیری این موسیقی تاثیر گذار بوده اند. فلامینگو، یکی از غنی ترین فرم های موسیقی در جهان است و در طول تاریخ، به فراخور فرهنگ جامعه دستخوش تغییراتی شده است.

  تاپاس، معروف ترین سنت اسپانیایی ها

اسپانیایی ها در آشپزی حرف ندارند. غذاهای آن ها از تنوع زیادی برخوردار است و گردشگران اروپایی زیادی فقط برای این که خودشان را چند روزی مهمان رستوران های گرم و خوش آب و رنگ اسپانیا بکنند، به این کشور می آیند. تاپاس، انواع خوراکی ها و پیش غذاهای لذیذ و خوشمزه اسپانیایی ها را شامل می شود. امکان ندارد که به اسپانیا سفر کنید و تاپاس را که معروف ترین سنت این کشور است، امتحان نکنید. «تاپاس»، یک نوع غذا نیست و به نحوه خوردن لقمه‌های کوچک غذاهای مختلف گفته می شود. دومین غذای معروف اسن کشور، «پائولا» نام دارد. این غذا یک خوراک دریایی محسوب می شود که اولین بار در والنسیا تهیه شده است. پائولا را از برنج و گوشت مرغ یا خرگوش می‌پختند اما گاهی از حلزون نیز در آن استفاده می‌شود. اسپانیایی ها معمولا خیلی دیر شام می خورند و در فاصله ناهار و شام، بین ساعت 5 و 6 عصر وعده ای به نام «مریندا» دارند که صبحانه دوم آن ها محسوب می شود. آن ها معمولا حوالی ساعت 9 شب در رستوران ها جمع می شوند تا تاپاس بخورند.
 
  یک شهر با معماری شبکه‌ای

بارسلونا، با داشتن جاذبه‌های گردشگری گوناگون، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اروپا محسوب می‌شود. شهری چند فرهنگی با سواحل طلایی، بناهای تاریخی، هتل‌های مدرن، انواع غذاهای لذیذ اسپانیایی و البته معماری شهری بی‌نظیر و منحصربه‌فرد که توجه هر فردی را، حتی اگر به هنر و معماری علاقه‌مند نباشد، جلب می‌کند. ماجرای شکل‌گرفتن معماریِ خاص بارسلونا از این قرار است که در اوایل قرن ۱۹ میلادی، این شهر یک رشد جمعیت ناگهانی را به دلیل توسعه صنعت نساجی و تجارت بین المللی و منطقه ای تجربه کرد. روی همین حساب دولت مادرید تصمیم گرفت طرحی برای توسعه این شهر در نظر بگیرد و به این ترتیب، یک شبکه از بلوک های هشت ضلعی که برمبنای سایزهای واحد مسکونی فردی شکل گرفته بودند، خلق شدند. ساختمان‌هایی با گوشه‌های پخ که انرژی و هوا و جمعیت را عبور می‌دادند اما از ورود مستقیم مردم به چهارراه‌ها و خیابان‌های اصلی جلوگیری می‌کردند.

  چرا «کاتالونیا»، پر چالش ترین و خبرساز ترین منطقه اسپانیاست؟

یکی از پر مخاطره ترین بخش های اسپانیا، «کاتالونیا»ست. هر چند این منطقه در این سال های اخیر برای جدایی طلبی و خودمختاری حسابی خبرساز شده است اما سال هاست که سودای جدایی طلبی از کشور اسپانیا را سر داده است. اما واقعا به چه دلیلی کاتالونیا خواهان جدایی از اسپانیا است؟ کاتالونیا، یکی از ثروتمندترین ایالت های اسپانیاست و درصد زیادی از تولید ناخالص ملی و صنعتی این کشور را در خودش جای داده است. از طرفی شهر مهم و توریستی بارسلون در این منطقه واقع شده است و جدایی آن از اسپانیا نه تنها به معنی جدایی شهر پر رونق و درآمدزای بارسلون است بلکه منجر به جدایی تیم معروف و گران قیمت بارسلونا از جام باشگاه های این کشور است. هر چند، بارها همه پرسی برای جدایی طلبی این منطقه برگزار شده و تظاهرات خونینی توسط مردم این منطقه صورت گرفته است، اما دولت اسپانیا هرگز این همه پرسی ها را به رسمیت نشناخته است و نتیجه آن را قانونی نمی داند. کاتالونیاهای جدایی طلب ادعا می کنند که فرهنگ منطقه آن ها بسیار غنی تر از سایر مناطق اسپانیاست و به همین دلیل باید حکومت خودمختار داشته باشد. صد ها سال است که مردم این منطقه با اعتراض و تظاهرات شدید خواستار جدایی این منطقه هستند اما دولت اسپانیا، تا کنون استقلال این منطقه را به رسمیت نشناخته است.

  با سیستم حمل و نقل در اسپانیا آشنا شوید

اسپانیا سیستم حمل و نقل نسبتا پیشرفته ای دارد. شهرهایی بزرگی مثل بارسلون و مادرید دارای تراموا و مترو هستند. دوچرخه سواری یکی از روش های محبوب و مرسوم مردم این کشور برای حمل و نقل درون شهری است. مسیرهای امن برای دوچرخه سواران در سراسر شهر تعبیه شده است. برای سفر در اسپانیا وسایل و راه‌ های مختلفی هست. زیرساخت حمل و نقل اسپانیا امکان سفر آسان از هرجایی به جای دیگر در داخل این کشور را بر حسب شرایط دلخواه مسافر، فراهم کرده است. اسپانیا مجهز به یک سیستم ریلی بسیار پیشرفته بین شهری است. علاوه بر سرعت بالا و قیمت مناسب، مسافران این قطار ها می توانند از مناظر زیبای طبیعی این کشور در طول مسیر لذت ببرند. گزینه دیگر حمل و نقل برای گردشگران اسپانیا، اجاره ماشین است. بیشتر شرکت ‌های اجاره ماشین مشهور دنیا در اسپانیا حضور دارند که Avis و Hertz هم جزو آن ها هستند. معمولا جهانگردها ترجیح می‌دهند سراغ شرکت‌ های آمریکایی اجاره خودرو بروند. برای اجاره خودرو در اسپانیا شما باید حداقل ۲۲ سال سن و گواهی نامه بین المللی و البته مقدار بسیار زیادی پول برای پرداخت کرایه روزانه، همراه داشته باشید.

  استراحت بعد ازظهر، از خواب شب واجب تر!

هرچند اسپانیایی ها، بیشتر ساعت شب را به جای خوابیدن در خیابان ها و تفریح می پردازند اما اهمیت بسیار زیادی به خواب بعد ازظهر می دهند. یکی از جنبه های گیج کننده اسپانیا برای گردشگران خارجی هم همین خواب بعد ازظهر است. تمام مغازه ها و بیشتر ادارات، بین ساعت 2 تا 5 عصر تعطیل هستند و مردم حتی در پارک ها و خیابان هم می خوابند تا برای تفریحات شبانه حاضر شوند. بنابراین در این ساعات از شبانه روز اگر احساس خستگی می کنید، می توانید بدون هیچ نگرانی در خیابان ها و پارک های این کشور بخوابید.

  ماتادورها و گاوبازی

گاوبازی یکی از سنت‌های قدیمی و بحث برانگیز مهم اسپانیا است. هر چند یکی از جذابیت های گردشگری این کشور محسوب می شود اما در عین حال طرفداران حقوق حیوانات این سنت را لکه ننگی برای این کشور می دانند. گاوبازی به اندازه سابق در میان مردم مشهور نیست اما هنوز هم نقش بسیار پر رنگی در تصویر کشور اسپانیا برای مردم جهان بازی می‌کند. شاید گاوبازی به عنوان تفریح، کمی رنگ و روی خود را از دست داده باشد اما قطعاً فوتبال این طور نیست. فوتبال برای اسپانیایی ها فراتر از یک ورزش است. فوتبال با روح و جان مردم اسپانیا آمیخته شده است اگر در گذشته مردم در روزهای یک شنبه به کلیسا می رفتند، امروزه تمام روزهای یک شنبه به تماشای فوتبال می گذرد.
منابع: بورد پاندا - باشگاه خبرنگاران جوان - سایت نمناک و...